Sunday 11 October 2015

nikah kawin - rukun

rukun Kawin
1. Wali- pelindung dan waris pengantin perempuan. Pernikahan mesti berwali.
surah Al Baqarah - 
jgn kamu halang mana mana anak berkawin dgn sesaorang lelaki dan bila bercerai jgn kamu (wali) menghalang mereka bila mereka hendak merujuk"  Apa apa masalah mestilah merujuk kpd ayat AlQuran.

Dan jgn kamu kawinkan wanita kamu dengan lelaki musyirik(kafir) sehingga mereka beriman.
Albaqarah ayat 200.

Wali- Nabi Muhammad saw bersabda, tiada pernikahan tanpa wali.

syarat menjadi wali:
1. Islam- eg muaalaf, ayah yg kafir , tidak boleh menjadi wali. Sebarang permohonan untuk berkawin mesti lah diselidik samada ada wali yg Islam dalam nasannya.
2. baligh- mazhab shafiee lelaki 15 tahun sudah boleh menjadi wali kpd perempuan sebelum berwali hakim. atau wakallah, boleh di wakallah kpd jabatan ugama maka sesiapa pendaftar boleh menikahkan.

3. Berakal- tidak gila atau tidak normal, maka jika berlaku, wali akan berpindah seterusnya mengikut nasab. Gila - pegawai perubatan perlu sahkan. Wali mesti hadir dihadapan penolong pendaftar , supaya tak berlaku penipuan dan jugak selidik susurgalur nasab nya pengantin. Wali jugak perlu membuktikan surat nikah emak dan bapak.

Ini jika berlaku penipuan maka pernikaha itu tidak sah, dan perkawinan itu menjadi suatu penzinaan dan kekal berdosa sehingga diberitahu atau hingga hari kiamat.

hak wali tidak gugur walaupun sakit seteruk mana asalkan ianya masih kenal dan waras.

4. Lelaki- hanya orang lelaki yg sah menjadi wali

5. Adil, tidak fask

6. merdeka

nota: orang buta dan bisu boleh menjadi wali, boleh menjadi wali, faham dan kenal  hubungan nasab.

susunan Wali- next 


No comments:

Post a Comment