Sunday 24 July 2016

Nabi Idris- kisah

Kisah saidinah Aisyah yang sedang bermanja dengan Rasullah Dan bertanya mengenai keadaan Rasullah Dan Saidina Aisyah diakhirat kelak.


Maka Nabi bertanya siapa kah yang paling sedih bila ada kematian, Nabi menjawab yang paling sedih bila kematian ialah simati itu sendiri.

Sebab ketika dialam kematian, simati Akan di tunjukan dengan amalan dimana dia Akan menyesal kerna tidak melakukan yang terbaik, semasa berada di dunia.


Nabi Idris

Bermakna seorang Nabi yg terpelajar, yg cerdik , byk mengajar manusia

 Nabi selepas Nabi Adam. Architects pertama yang mencipta bangunan serupa piramid, menulis simbol di atas Batu, Cara menjahit 

Suatu hari, Nabi Idris didatangi oleh Malaikat iszrail , dalam keadaan menjelma sebagai manusia sebelum mencabut nyawa...Setiap hari malaikat iszrail bertanya kpd Allah 5 x sehari Akan kematian sesaorang. Nabi Idris meminta untuk mencuba rasa saat kematian, Dan berdoa kpd Allah untuk mati sekejap ( sebelum tiba kematian)

Roh terpisah Dari badan bermula Dari
Kaki- roh kaki terpisah
Naik ke lutut, ke pinggang dalam keadaan kesakitan yg Amat sangat

Dan tercabut lah Nya Nabi Idris, kemudian Malaikat pun berdoa kpd Allah Dan Allah pun memperkenankan doa ini. Nabi Idris mengatakan betapa sakit Nya ketika kematian, Dan bergantung kpd amalan Kita.

Nabi Idris, jugak nak melihat neraka Dari jauh. Dan Dari jauh lagi , Nabi Idris telah berbau busuk walaupun ratusan tahun jauhnya, ombak api neraka kedengaran Dan melihat azab yang paling ringan yang kaki dicelup dgn api neraka hingga putus kepala sehingga pengsan Nabi Idris...

Seterusnya Nabi Idris dibawa melihat syurga, yg perjalanan yg Amat jauh...di perjalanan sudah terbau wangian syurga, Dan bila tiba disuatu check point, Nabi Idris dapat melihat nekmat syurga sehingga terlena.

Apabila terbangun, Nabi Idris mengatakan yg ingin kekal di syurga Dan doa Nya di makbulkan . Dan tak kembali ke dunia, terus tinggal di transit kerna menunggu kehadiran Nabi Muhammad Dan umatnya masuk syurga 


Maka , Kita yang sedia Islam perlu menjaga terus keimanan Dan amalan

4 Nabi yg officiall Nya belum mati

1. Nabi Idris
2. Nabi Iliyas- hilang kan diri kerna ingin melihat Quran ,Myers berzikir Dan wirid 
3. Nabi Khidir- hijau- hidup dalam laut Berbatu hijau
4. Nabi Isa-


24/7/16
MMJB 
Ustaz Abd Halim Hafeez



No comments:

Post a Comment