Sunday 6 November 2016

Murtad

Jika ijmak alim ulamak berkata tidak wajib, tetapi jika sesaorang mengatakan wajib bagi dirinya dantanggungan Nya , maka dibolehkan 
Tetapi jika dia mengatakan wajib kepada orang lain, maka boleh menukar hukum sunat kepada wajib Dan menjadi kannya murtad.

Surah kahfi di hari Jumaat - Sunnah Nabi
Tetapi Surah yassin- sunat Dan Nabi tak buat.

Ada pula solat Jemaah hukumannya fardu kifayah, maksud jika ada orang buat maka Kita terlepas Dari tanggungan dosa. Hukuman Jemaah bukan sunat, jika menukar boleh murtad.

Barang siapa yg ada niat untuk murtad di masa hadapan, jatuh murtad disaat itu.
Atau berniat untuk menukarkan Dan menafikan syariat dimasa hadapan, murtad lah dia ketika itu.

Begitu jugak bila ada rasa syak, Akan keimanan nya, boleh jatuh murtad, tetapi jika was was

Ada pula manusia yang tidak berperidirian, tentang  Ugama Kristian Dan yahudi, maka boleh jatuh murtad kerna ugama di sisi Allah Hanya Islam.

Dan Melayu yang dah murtad di Malaysia, tidak boleh gunakan bangsa Melayu. Begitu di jugak Turki yang menggunakan bangsa berugama Islam.

Menjadi kafir jika sesaorang menghina sahabat2 Nabi , terutama yang 10 Sahabat yang dijamin syurga oleh Rasullah Dan menafikan Abu Bakar sebagai sahabat Nabi, maka murtad lah sesaorang itu kerna persahabatan ini disebut di dalam AlQuran.

Begitu jugak apabila menafikan Rasul-rasul yang 25 disepakati Dan jika menafikan Nabi Adam sebagai Nabi yg pertama Dan mana mana Rasul yg 25


No comments:

Post a Comment