Friday 4 November 2016

Taubat


Taubat orang yang beriman, Taubat Nasuha.

Orang yang Beriman Dan bertaqwa sentiasa bertaubat 

Hassan Al Basri- berpesan mereka yang bertaubat mesti dengan hati. Dengan mengingati apa yang dilakukan Dan berbicara dengan Allah diwaktu malam. 

Mereka yang telah bertaubat, hatinya menangis, dihadapan Allah, sehingga tiada masa untuk mencari kesalahan orang lain. Bila merawat hati, menyesal dengan perbuatan lalu, reflect balik apa amal maaruf yang gagal dilakukan Dan kembali melakukan kebaikan jika terlupa Atau terlepas.

Maka orang yang beriman mesti beristifar pada Setiap selepas solat , bukan dengan hati tetapi dengan hati jugak ( Hassan AlBasri). Mereka bukan sahaja beristifar dengan lidah Dan hati Dan seluruh anggota Dan bercita-cita untuk tidak mengulang dosa dosa itu untuk selama lama nya.ini adalah Taubat Nasuha.

Dosa maksiat- mulut, lidah , perbuatan  Dan lain lain

Dari Sheikh Abdul kader jailani- seorang ulamak yang hebat ibadahnya.
Pesannya- kembali barang Dari dilarang syarak kepada yang dikehendaki syarak. Orang yang membinasakan Dan membuat dosa Hanya membinasakan diri sendiri.

Kisah Nabi Adam yg terpengaruh dengan Iblis, yang memakan buah yg terlarang di syurga, sehingga terlucut semua pakaian Dan mahkota Dan disuruh turun ke bumi.

Menyesal Dan bertaubat akhirnya.









Kuliah Magrib 
Ra up 92 November 2016
MMJB 
Ustaz Kapten Shukri

No comments:

Post a Comment