Sunday 19 April 2015

tafsir surah al Baqarah 65-72

Kisah Bani israel yg tamak kan harta dan sanggup membunuh pak Saudara sebabkan tamakkan harta, dan mencampakkan mayat tersebut di hadapan seorang jiran dengan niat menuduh jiran tersebut yang membunuh
dengan Marah jiran tersebut menemukan Nabi Musa dan meminta petunjuk bagi mencari pembunuh
dan Nabi Musa telah memerintahkan menyembelih lembu.
Tetapi mereka mengejek cara ini dan Nabi  musa berkata" Aku berlindung dengan Allah dan dari mengajak kaumnya dari membuat kerja bodoh"
Lalu mereka  mencari pasal dengan bertanya kpd Nabi Musa , jenis lembu.
Dan Allah mengklasifikasikan, lembu betina yg tak tua dan tak muda, dan supaya mereka melaksanakan perintah Allah. Tetapi Bani israel terus bertanya tentang warna pula.
Sedikit kerumitan sudah bermula dan Allah menyatakan warna kuning tua...yang sedap mata memandang. Dan apabila warna dah dinyatakan, Bani Israel berkata pula , Ins Sya Allah Ayat 70,dan memainkan perintah Allah. Dan terus bertanya lembu yang macamana? Lalu Allah perintahkan lembu yang tak pernah bajak tanah dan tak pernah membawa air, dan tidak cacat, maka bagaimana nak mencari lembu sebegini?
Kerna menggunakan kalimah Ins sya Allah mereka telah bertemu dengan lembu tersebut tetapi harga lembu itu terlalu mahal, semahal emas yg seolah olah membaluti emas dibadan lembu itu.
Dan mereka menyembelih lembu tersebut dan Allah berfirman" 

Dan Allah menghidupkan nya simati setelah disapu dgn lembu tersebut dan simati memberitau sipembunuh tersenut dan sesungguhnya Allah yang menghidupkan dan yang mematikan sesuatu


Pengajaran nya, perintah Allah mesti buat tanpa byk soal takut nanti kita akan terlambat untuk mengerjakan suruhan Allah. Dan Allah akan susahkan kita bila melambat lambatkan suruhan dan bila terlalu lambat takut nanti segalanya telah terlambat.

Jangan tanya benda benda yang terkeluar dari jangkauan akal fikiran manusia, dan jangan cari zat Allah Taala yang akan merosakkan akal fikiran kita.

begitu jugak dengan hukum Allah, hukum Hudud, yang cuba dilaksanakan sejak 1993 dan bila tak selesaikan masalah sosial, akibat nya kelahiran anak anak haram beratus-ratus dan dibuang merata rata.

No comments:

Post a Comment