Saturday 29 August 2015

"Sesungguhnya aku cinta kepada engku kerna Allah"

Kisah seorang kafir Quraish, jiran Rasullah , Ukbah yang mengajak ke majlis beliau, tetapi Rasullah enggan makan sehingga jiran ini mengucapkan 2x syahadah. Setelah itu Nabi pun makan di rumah jiran ini.

Berita ini pun sampaikan kepada sesaorang bernama Ubai, (yang Rasullah berdoa supaya ia mati diperang Badar sebab terlalu benci)...dan Ubai memintak Ukhbah , sebagai kawan supaya pergi jumpa Nabi , hina Nabi, caci dan meludah ke atas Nabi dan keluar dari islam ...lalu Ukhbah pun berjumpa dan meludah Nabi yang ketika itu sedang sujud di Mekah.

Tetapi penghinaan tersebut, ludah tak sampai disebabkan dihijab kan dari Allah. dan Nabi sebut kan kpd Ukhbah bahawa ada suatu masa akan dipancung kepala ukhbah kerna penghinaan ini.

dan Ukhbah dicederakan dalam perang Badar oleh Saidina Ali dan ketika sakit hendak mati di Mekah, dia pun berkata yang alangkah baik dia berada di pihak Fisabillah dan rugi dia kerna kasih sayang pada sahabat dia yang menentang islam.

Pengajaran:

kasih sayang sahabat yang dibina atas nafsu dunia dan bukan kerna Allah akan hancur, bila tiba hari akhirat, Allah akan bertanya mana dia manusia yang berkasih sayang kerna Aku dan mereka akan diberi lindungi 

Sabda Nabi, ziarah menziarahi sahabat akan merapatkan kasih sayang sewaktu Aidilfitri.

Open house- 
tetamu datang dengan rahmat
dan tetamu pergi dengan penyakit.

tetapi siapa tetamu kita? jemput mereka yang kuat pegangan ugama yang boleh mendoakan kita, yang mampu membawa berkat dan dirahmati untuk majlis kita. dan menziarahi kita kerna Allah

elakkan unsur unsur maksiat dalam majlis kita

Paling baik , buat sesuatu kerna cinta kpd Allah dan kerna bencikan sesuatu kerna Allah

Kisah saorang yang soleh, yang sanggup pergi ke neraka kerna seorang sahabat yang akhirnya Allah masukkan sahabatnya itu ke syurga. Begitu pentingnya perasaan kasih sayang terhadap sahabat kerna Allah dan Nabi.

Doa kepada orang yang berkata

"Sesungguhnya aku cinta kepada engku kerna Allah"

dan dijawab:

"Semoga Allah yang engkau mencintai aku kerananya mencintai engku"
(HR Abu Dawud)






2/8/15
kuliah Suboh MMBJ

No comments:

Post a Comment