Saturday 29 August 2015

qada' dan qadar dari Allah

Sifat Allah- yang mencipta lagi menjadikan

Tajuk: Mentakdirkan Ia bagi segala qada , ketentuan yg sedang berlaku dan yg akan berlaku dan tiada makhluk lain yang boleh menentukan sesuatu selain dari Allah Taala. Tidak kira sebesar mana pun makhluk itu tiada kuasa menentukan qada dan qadar.

Makhluk: yang diberi sesuatu dari Allah, ciptaan Allah, yang sentiasa mengharapkan sesuatu kpd Allah Taala.  Mustahil berlaku makhluk melakukan sesuatu tanpa izin Allah Taala, termasuk samada makhluk itu hidup, berjalan dan segala sesuatu. 

Tetapi manusia masih lagi menyembah makhluk yg lain, dan dengan izin Allah, syaitan dan iblis mengheret sama manusia untuk bersamanya ke neraka 

Apa apa yg berlaku , wabak penyakit, banjir, kemarau dan semula jadi dari Allah Taala

Ramadhan, telah meletakkan takdir kpd kita mengikut setahun ke setahun, untuk melihat kesungguhan kita untuk beribadat.

qadar- sebagai sesuatu ketetapan yg di berikan Allah bersama-sama jugak dengan pilihan kita, samada ke arah kebaikan atau sebaliknya. jika perubahan ke arah kebaikan mesti dimulakan oleh diri sendiri dan Allah akan memudahkan.

Tetapi jangan tinggal solat- suruhan yang tidak boleh dielakkan dan tiada qada' langsung. ..sekurang kurangnya solat hormat waktu.

ketetapan dari Allah , supaya mengelakkan kemungkaran, perkara perkara yang mendatangkan dosa dan perlu setuju dengan ketetapan dari Allah Taala.

Jika ingin umur yg panjang
1. byk bersedekah
2. tahajud
3. dan mendapat pahala

50,000 tahun- luf mahfuz  umur akhirat, Allah telah menentukan sebelum mencipta segala makhluk di alam ini.









5/8/15
MMJB
Magrib

No comments:

Post a Comment