Thursday 24 September 2015

Memberi Nasihat kerna Allah

Hadis Kurdsi- yang merupakan hadia yg Nabi sampaikan kpd sahabat yg asal nya kurnia dari Allah, dan dihujung sanad selalu nya akan disebut Allah berfirman dan Rasullah bersabda 

Abu Humamah berkata 
Hadis Nabi yang Allah berfirman" sebaik baik persembahan yang dapat diberikan oleh hambaku untuk ku ialah menyampaikan nasihat kerna ku , mengikut kalimah Rasullah tanpa mengubah perkataan asal....aku" ku" refer to Allah Taala.

maksudnya" persembahan oleh hamba kpd Allah, 

Beramal di dunia kerna dunia tempat beramal, dan diakhirat tempat untuk dihisab pada amalan yg dibuat dan bukan tempat untuk beramal/ persembahan.

Persembahan hamba bermaksud" Amalan"
Amalan jugak berbeza, dan dalam  byk amal yang dilakukan ada yg mempunyai kelebihan dan disukai oleh Allah, dan amalan ini munhkin tidak hebat, mudah dan ringan tetapi disukai oleh Allah.
Ada 2 zikir sabda Nabi, yg ringan untuk disebut, mudah di sebut tetapi ianya memberatkan amal dan mizan kita dihadapan Allah. ianya disukai Allah

Subhanallah wabihhamdihi
Subhanallahhiazzim

Ini peluang kpd kita umat Muhammad, yg hidup di dunia tidak lama anatra 60-70 tahun, berbeza dgn umor umat Nabi Noh, 

untuk meningkatkan amal di sisi Allah, maka kita perlu menyampaikan nasihat kerna Allah Taala

Pasti ini ada sebab musababnya:
1. merupakan amalan yg utama dan penting, dan sabda Nabi" ugama itu satu nasihat", bukan bermakna ugama itu ada  hanya nasihat tetapi betapa pentingnya nasihat dalam ugama. Ucapan yg mengajak manusia mematuhi perintah Allah, dimana jika tiada nasihat, maka tiada  dapat kita bayangkan

2. mendapat nilai yg tinggi kerna, merupakan tugas utama bagi setiap rasul yg diutus Allah pd umat manusia, buktinya  Allah berfirman" demi sesungguhnya kami telah mengutuskan setiap umat itu seorang rasul- Allah menegaskan tertib untuk mengingatkan kpd kita setiap umat ada seorang Rasul, dan apa tugas Rasul:
a. setiap rasul yg diutuskan atas pilihan Allah, merupaka insan yg terbaik, dan tugas yg dilaksanakan tugas yg hebat, untuk mengajak manusia supaya menjadi hamba Allah.
surat furqan juz 19 akhir ayat pada hakikat ada 2 jenis hamba :-
         1- hamba hamba Allah
         2- hamba syaitan

dan tugas manusia mengajak makhluk menjadi hamba Allah, yang sentiasa tunduk dan patuh kpd perintah Allah dan tinggalkan segala yang dilarang.
dan tugas nabi memang berat. Dan tugas utama Rasul berbeza cara penyampian tetapi message yg sama iaitu bertauhid kpd Allah.

3. Menyampaiankan nasihat kerna Allah, sesungguhnya ianya bukan perkara yg mudah, penuh dgn ujian dalaman dan luaran, penuh ikhlas

ujian dalaman:  mesti ikhlas, betapa sukarnya nak menyampaikan dgn ikhlas, gambarannya betapa payah  spt semut yg hitam dan duduk atas batu yg hitam dan dalam gelap gelita"

ujian- luaran- yg kita boleh lihat dalam Quran dan hadis2:  dan ujian yg hebat diturunkan kpd Nabi dan kemudian orang selepas dari itu, jgn mudah merasa yg kita sudah lepas dari ujian Allah

Surah Ankaboot 
apakah manusia mengira yg kamu dah lepas dari ujian...Ujian bagi mereka yg berdakwah, dan mereka yg melepasi akan mendapat ganjaran disisi Allah.


jika kita tidak tahu amalan kita, sekurang kurangnya kita diberitau mengenai amalan amalan yang perlu dibuat.







Dari Omar Khatab, Rasullah bersabda " setiap amal berdasarkan niat"

perbezaan hadis kurdsi dan hadis nawawi





kuliah magrib
MMBJ

7/9:15

No comments:

Post a Comment