Saturday 5 December 2015

kitab yg diterjemah by sheikh abdul kader mandali- sifat Allah ms38

'Allah subhanallah taala menghendaki sesiapa jua yg Dia kehendaki, dan jika Dia hendak memberi hidayah pada sesiapa yg Dia kehendaki ...dan jika mendapat hidayah , maka jaga lah dan tak boleh sombong bila mendapat hidayah tersebut.
hidayah
1. beriman
2. berugama islam
3. mengikut rasul rasul.
4. apa yg kebaikan dibuat, akan mendapat ganjaran Di dunia dan ganjaran kekal di akhirat.

Hanya Allah sahaja yg boleh memberi hidayah kpd sesiapa yg Dia kehendaki. Hidayah adalah limpah kurnia iaitu pemberian dari Allah dan Allah jugak berkuasa menarik balik hidayah tersebut. Ada yg sudah beriman, menjadi murtad dan syirik.

Sekarang adalah akhir zaman, dan Nabi Muhammad pernah memberi isyarat kiamat akan berlaku 1500 hijrah. Di akhir zaman, ramai yg kafir pagi dan beriman petang, yg bercakap tanpa ilmu dan melanggar akidah, solat yang lima waktu yg diberi pandangan boleh dipendekkan spt syiah. Begitu jugak bercakap dengan ideology yg tanpa disedari telah melanggar akidah.

Bila Allah beri hidayah, Allah memberi perlindungan dan memelihara dari berbuat lebih byk dosa, lebih jauh dari perkara2 mungkar dan oleh itu jgn sombong dan lupa diri kerna perkara mungkar berada disekeliling kita dan jgn sombong yg hidayah itu dari Allah.

Setiap hari , ajal kita semakin dekat dan kehidupan semakin kurang

Penyakit dan sembuh semuanya kurnia Allah
Allah jugak menghapuskan kejahatan oleh sesaorang, sebesar mana pun dosa, Allah akan mengampunkan dosanya.

orang beriman:
1.
2. kejayaan amat sukar sebab mengikut sistem perundangan Islam segala nya perlu suci...dan kita lihat orang Islam ramai miskin sebab Islam sistem keadilan, tanpa riba, penipuan, rasuah, tiada dengan akhlak yg rendah, tiada penindasan, tiada penyayaan
3. bersolat, berpuasa, berzakat, mengerjakan haji...hanya mereka yg tebal keimanan yg boleh melakukan ini

Allah memberi kemewahan kpd org kafir, dan Allah akan menempelak mereka di akhirat nanti. Bila kaya di dunia, cerdik, dan lupa mencari Allah.

Kesimpulan: Allah Taala menguji kita, samada yg besar atau kecil, belum tentu Kita boleh menghadapi ujian Allah. Dari itu, bila mengetahui berita musibah, kita perlu menolong.


Sambungan pada 3/12/15

Manusia sebagai Hamba tak boleh melawan kpd Alllah Taala, Allah Taala Maha Tinggi, mustahil bagi manusia untuk mengengkari

Ada jugak makhluk yg merasa mempunyai kuasa Dan muka engkar Akan larangan Allah

" Tiada yg menolak qadanya Dan tiada yg mentakhirkan" Semua makhluk Allah Taala tiada kuasa menolak Qada Dari Allah, tiada hak untuk memprotes atau melawan Qada Allah.
Hamba Abadi- sanggup menjadi Abadi kpd Allah menunaikan Setiap suruhan Dan menjauhkan apa yg dilarang 

Allah menjadikan manusia Dan Jin untuk menjadi Hamba Abadi.

Antara kerja yg laknat Allah , tukang andam, menukar kejadian Allah, 

Sebagai Hamba tidak boleh melawan suruhan Allah..terutama solat, tidak boleh nak cakap tak suka., jika seluruh manusia ramai ramai, Dan sekelian makhluk bersetuju tak solat...tetapi Allah tak setuju, maka pasti tiada apa yg boleh diubah.

Tiada yg mentakhirkan hukumnya, maksudnya, tidak ada sesakali yg boleh menukar hukum Allah..
Jika tak bersetuju oleh manusia Dan menukar hukum Allah, ...bila dilaksanakan oleh manusia, pesalah dihukum oleh manusia, tetapi tidak terlepas Dari hukum Allah, maka tetap Akan menerima hukuman Allah diakhirat kelak. Dan yg menjatuhkan hukuman jugak dihukum 

Apa apa yg dibuat mesti mengikut ketetapan Allah Taala, kita berkhidmat untuk Allah, Dan , mendapat pahala sebagai ganjaran 


Tiada yg dapat menandingi akan kejadian  atau pekerjaan Allah Dan tiada dapat mengkalahkan Akan sebarang kejadian Allah Taala hatta untuk manusia tidak mampu untuk buat seekor ulat 

Bah kan Dia jugak tuhan yg tunggal, Allah yg Esa, yang Maha berkuasa, Dan berkuasa sejak azali lagi, sebelum keujudan makhluk lagi.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------








No comments:

Post a Comment