Saturday 5 December 2015

Makhluk bertasbih

Setiap makhluk ciptaan Allah berzikir dan bertasbih

dalam kisah Nabi Sulaiman,  bila Semut berkata kata dan Nabi Sulaiman mendengar dan tersenyum dan bersyukur dengan nekmat Allah yg beri.

Allah taala maha berkuasa dan maha bijaksana, dan oleh itu kita jgn lupa berzikir dan bersyukur kpd Allah dengan bersolat 

manusia ada yang tak bersolat dan tak berzikir , Iblis enggan bersujud pada manusia tetapi tetap sujud pada Tuhan. Maka manusia yg enggan bersolat lebih teruk dari iblis.

sebagai ibubapa, jalankan tanggungjawab pada anak anak supaya bersolat dengan sempurna. 
Untuk  biasakan anak Anak bersolat , bawak anak anak ke masjid.
Bagaimana jika anak anak masih kecil? dan anak anak kecil tidak diraikan di dalam masjid. Pada hari ini musuh musuh islam memang nak menjauhkan anak anak muda dari masjid. dan kita pula yg mendorong dan menyokong usaha menjauhkan anak anak ke masjid.

Misalnya, cybercafe, anak anak muda ke cybercafe, merokok di luar cybercafe dan menghabiskan masa di cybercafe sepanjang malam terutama di hari minggu. Sedihnya , inilah usaha menghancurkan masa depan pemuda islam.

Berjemaah , maka kita akan menjaga solat diawal waktu

Saf waktu solat, hak kanak kanak, sama dengan orang dewasa jika solatnya sempurna 



jemaah : imam dan makmun

jika makmun masbuk, bertakbir waktu ihram dan tak sempat membaca fatihah kerna sibuk membetulkan iman, imam lupa ayat... dan makmun ini membetulkan ayat dan ketika baru nak membaca tuk imam rukuk. Maka makmun ini diberi kemaafan , dimana dia tak perlu ruku' sekadar masa yg dia menegur tuk imam dan diberi kemaafan pada 3 rukun yg panjang dan dia boleh mendapat rakaat itu.

tetapi sebaliknya , jika dengan sengaja, dia tidak mendapat rakaat itu.

jika makmun yg tidak terus membaca selepas takbir waktu ihram, maka dia dikira makruh kerana lalai dan leka, dan ketika imam ruku' ,  makmun ini tidak boleh ruku' malah perlu baca fatihah dulu dan dapat rukuk bersama tuk imam maka dia mendapat rakaat tetapi tak dapat ruku dia tak dapat  rakaat, tetapi jika tuk imam sedang naik iktidal, dia cepat cepat ikyidal maka dia mendapat rakaat tetapi jika imam sudah sujud maka batal solatnya


jika makmun masbuk masuk takbir waktu ihram, dan tak membaca fatihah dan terlupa dan tuk imam rukuk, baru sedar, dia diberi keuzuran , dia perlu baca fatiahah dan mengikut imam sebelum imam naik rakaat kedua.

ada makmun yg sampai lambat, dan imam sedang  baca surah,  makmun sepatutnya boleh menghabiskan fatihah dikira muafik dan jika dia terlupa baca fatihah, dan ketika imam ruku dia batu ingat maka dia mesti jgn rukuk tapi abiskan fatihah dan mengikut sebelum tuk imam belum melakukan rukun yg panjang ketiga.

berbeza jika lupa baca fatihah- kena terus ikut iman danrakaat tidak dikira , makmun kena tambah 1 rakaat


makmun yg  melambatkan takbir waktu ihram,  dan sekiranya i,am hampir hampir rukuk maka dikira
cuai  untuk mendapat bacaan fatihah bersama imam...tidak dapat fadilat takbit waktu ihram 
tidak cuai mendapat rakaat

Ustaz Zul 

No comments:

Post a Comment