Friday 26 August 2016

habib Ali: tafsir surah alNisa 84-89

Penghibahan maklumat dizaman Rasullah tanpa merujuk pada sumber yg benar...orang terpengaruh dengan maklumat tanpa selidik pada sumber yg benar.
berita diterima terus disebarkan melalui mulut dan Allah menegurkan akan perbuatan ini.

Bila berlaku, Allah turunkan ayat 

Maka apa apa berita yg diterima ditanya dahulu , pada zaman Rasullah, mereka merujukkan kpd Rasullah. Tetapi dizaman ini , penyebaran berita tanpa selidik berlaku dengan pantas melalui media sosial , hanya dengan secepat masa.

Bahaya mereka ini- bukan sumber berita, tetapi suka menyebabkan orang lain keliru, akan berita yg disampaikan, maka punya perasaan suka ini, hukumnya berdosa.

Maka jangan menghantar berita tanpa kesahihan berita tersebut, Dajjal punya neraka dan syurga nya sendiri


Jihad : Ayat ini diturunkan kpd kaum muslimin dimana kaum muslimin dalam keadaan lemah sebab kekalahan dalam perang mempertahankan kota Madinah...tapi tak dapat menawan kota madinah

Abu Suffian telah mengistiharkan perang ke atas Madinah, dan berita ini sampai kpd kaum muslimin yang sedikit dan berita ini memyebabkan kaum muslimin kota madinah gusar. Hanya 70 kaum muslimin sedangkan kaum musyirikin jauhnlebih ramai. Sedangkan Nabi terus bertegas untuk menegak ugama Allah ...kisah perang Uhud.

Kemenangan perang perlukan segala persiapan yg lengkap tetapi kemenangan bukan bergantung dengan perlengakapan ini. Apa apa kemenangan tanpa pertolongan Allah tidak mungkin berlaku. Maka 70 orang bersama Rasullah bersedia untuk menghadapi kaum musyirikin, maka dlm jarak 1 bulan , kaum musyirikin didatangkan perasaan takut oleh Allah , kemenangan ini  berpihak kpd muslimin walaupun tiada perang disebabkan mereka tidak dtg berperang.


al shafffaah- org tengah yg mendamaikan, org tengah yg mendatangkan kebaikan, jika orang yg menolong menyampaikan hajat sesaorang sampaikan kpd sesaorang. dan boleh menyebabakan elakkan keburukkan berlaku atas sesaorang.

misal dalam tuntutan hutang , Rasullah sebagai orang tengah, SHAFfiqqq....mtk diskaun, memeyebabkan orang dituntut dan yg menuntut mendapat penyelesaian. , maka orang tengah yg menolong mendapat syafaat Rasullah di hari kiamat nanti.

Rasullah bersabda " orang keluar untuk membantu orang lain ganjarannya lebih baik dari beriktikaf dalam masjid selama 10 tahun" maka hajat nya jugak akan disampaikan. Tetapi bukan tujuan yg mungkar.

Seelok eloknya sebelum keputusan makamah eloklah buat penyelesaian.

Syafaat yg kedua- menjadi orang tengah untuk membuat kemungkaran, "kifflun min hha" , dosa dan hukumannya seimbang , 

tetapi jika buat baik ganjaran nya lebih banyak...dan kedudukan yg lebih tinggi




bersambung...



No comments:

Post a Comment