Saturday 6 August 2016

Hari Pembalasan- Pentingnya ikhlas oleh Ustaz Anuar Alif Mahari

PENILAIAN DI AKHIRAT 

Hari pengadilan,  buku2 amalan di nilai Dari segi keikhlasan beramal kerna Allah Taala semata mata Dan bukan kerna nak riak, nak tunjuk, walaupun dicatit amalan oleh Malaikat, kerna malaikat tidak tahu apa yang ada dalam Isi hati sesaorang.

Isi hati hanya Allah yang tahu, Dan kesalahan yang tidak ada hukuman dunia Dan hanya Akan berlaku hukuman ini di akhirat. Dan kesalahan itu ialah MUNAFIK 

Munafik- tidak ikhlas kerna Allah Taala 


Contoh, Abdullah b Ubai, calon pembesar Madinah, bekerja keras kpd masyarakat yang ber dendam bila Rasullah ber hijrah ke Madinah Dan penduduk mengangkat Rasullah sebagai pemerintah. Ini menimbulkan dendam oleh Abdullah b Ubai terhadap Rasullah. Dan Rasullah tahu Akan sifat munafiknya 

Anaknya, Abdullah b Abdullah b Ubai, yang sukarela nak membunoh ayahnya sendiri, kerna tidak mahu menjadi pendendam. Tetapi dihalang oleh Rasullah kerna tidak mahu masyarakat berfikir Rasullah membunoh sahabat sendiri. Sehingga lah Abdullah b Ubai mati Dan dikafankan dengan jubah Nabi, namun dia Akan tetap dihukum malah hukuman Nya lebih teruk Dari orang kafir.


Allah Akan terima Dan memberi ganjaran pahala hanya ibadat itu kerna Allah Taala 

Hindarkan diri Supaya ibadat tidak sia sia, kerna tiada pahala malah mendapat dosa
1. Riak- nak tunjuk
2. Summa-'ah- buat ibadat kerna nak dengar puji and
3. Ujub- perasaan diri hebat Dan anggap orang tak sehebatnya

Syirik
1. Akbar- sembah yang lain selain Dari Allah, termasuk menyembah Nabi, puja berlebihan, hanya perlu berselawat Dan ikut Sunnah sahaja.
2. Asbab- syirik kechik, Dan berdosa 

Syirik Asbab
Perbuatan ibadat bukan kerna Allah

Jika buat ibadat kerna nak masuk syurga, maka kerna ikhlas Allah Taala 

Bagaimana nak didik hati Supaya ikhlas:
1. Biasa kan diri bangun malam- tahajjud, qiam, bila terbiasa Akan didik hati supaya ikhlas. Sebab diwaktu sebegini, tiada siapa yang tahu Kita bangun Dan hanya Kita Dan Allah. 
2. Amalan kecil, tetapi ikhlas lebih baik, sedikit Demi sedikit, Akan melahirkan hamba yang ikhlas.




No comments:

Post a Comment