Friday 20 March 2015

Al baqarah ayat 101-102 :16/2/14

alBaqarah

ayat101
oragng Yahudi tidak menerima kitab lain selain kitab Taurat
dan tidak menerima kitab lain semasa Nabi Muhammad  jugak tidak diterima walaupun dlm taurat telah disebut akan datng nabi Akhir zaman

orang yahudi, seolaholah Nabi akhir zaman tidak disebut dalam kitab Taurat...dan tidak mengambil tau ttg nabi akhir zaman

ayat102
pada zaman nabi sulaiman, ajaran Taurat tak nak ikut tapi ajaran sihir mereka ikut.

sihir satu perbuatan yg ada semasa zaman Nabi musa.  firaun guna sihir unutuk kuasa.
allah turunkan nabi musa dgn mujizat.

jadi pada zaman nabi sulaiman as. yg Allah beri kekuatan satu pemerintahan.
hebat nya nabi sulaiman yg mendapat mujizat, yg menguasai jin, binatang2, 
terdapat cerita pd satu ketika nabi sulaiman dan tentera , bila tiba di satu wadi, dan perintahan semut memint semutsemut masuk supaya tidak dipijak oleh tentera nabi sulaiman. nabi tersenyum sbb faham bahasa binatang

begitu juga dpt berita dan istana Balqis melalui jin.

dan dgn kuasa yg ada Nabi Sulaiman tetap beriman, jadi bandingkan dgn kita yg bila berkuasa?

nabi sulaiman telah perintah kan supaya jin mengumpulkan sihir sihir. dan waktu itu tak de ilmu sihir,  bila nabi sulaiman wafat, dan sifat jin, umurnya pjg, hidup bbrp generasi, maka jin jin telah mengajar kepada yahudi.

jin yg jahat iaitu syaitan..dan org yahudi mengeluarkan ilmu sihir 

nabi Muhammad bersabda...brg siapa mendtangi bomoh, berhajatkan sesuatu mka dia kufur...syirik.

nabi sulaiman tidak kufur dan hebat sebab kerna mujizat Allah akan tetapi syaitan2 yg kufur kerna mengajar manusia ilmu sihir. sesiapa yg beljaar sihir, mka di kufur.

Yahudi- manusia yg bersifat buruk, suka menyembunyikan fakta, putatbelit ...rosaknya manusi kerna orng alim, perlu berhati2.
yahudi ikut yg diajarkan syaitan sihir dan kedua ikut marut dan Harut , malaikat yg mengajar sihir kpd yahudi. jadi nape malaikat ini ajar sihir. 
mka perlu bljar, ..allah turunkan malaikat ini, sebagai ujian , ketika nabi sulaiman sudah tak de, allah turunkan malaikat ini ,engajar ciriciri sihir dan ciri ciri mujizat.


apa yg jadi, yahudi mengambil ajaran dari malaikat sebagai sihir. bahayanya sihir dapat memberhayakan kehidupan mereka....kesannya hanya jika Allah izinkan.

tapi yahudi tetap belajar ilmu sihir walaupun ianya memudaratkan dirinya., lagi lagi ketika nak mati...tak terampun dosa syirik....maka bertaubatlah.










No comments:

Post a Comment