Saturday 21 March 2015

Kesempurnaan Iman dan kesan terhadap kawan kawan

kata kata ibnu aqtina

"Elok atau sempurna amalan sesaorang adalah hasil dari keadaan hatinya
dan baik hati nya melalui percakapan"

huraian:
kita boleh berlakon di depan orang, apa apa reaksi, amalan, tutur kata...saperti orang munafik di zaman Nabi. Tapi berlakon tidak akan lama sebab akan merasa letih. mereka tidak mendirikan solat kecuali nak menunjuk nunjuk kod manusia, dan dlm keadaan malas. Tidak hadir waktu solat bila orang tak nampak, terutama waktu suboh.


Jika orang itu di depan orang ramai atau di depan org yg tak dikenali, walaupun tiada orang, hal keadaan nya tetap sama. Tiada kebimbangan , hidup tenang kerna hati yang beriman kpd Allah.
org yg beristiqamah berpunca dr hati yg beriman.

sheikh syed Hawal, di Jordan, yg berkecimpung ilmu Tasawuf, bercerita tentang pergaulan antara kaum dan ugama, berkawan dengan bukan pilihan , ada  perkara dalam hidup ditentukan oleh Allah dan jugak ada yg kita buat pilihan.

Bersahabat dengan orang lain dari pelbagai keadaan.:
1.  Kita harapkan yg kita berkawan orang2 yg baik baik dan jika kemudian berkawan dengan orang yang tak baik, kita harapkan org yg tak baik akan menjadi baik. Manusia akan berubah mengikut teman teman nya.
Yang dikhuatiri , kita terpengaruh dengannya. Maka semak diri, apa ciri ciri dan amalan amalan kita yang baik baik, yang menjadikan orang lain segan dengan kita. Ini bukan lakonan dan yang asli berpunca dari bagaimana kita mengurus diri kita

AlTaubah 119




dan Al Qasas 77

Zaman Nabi , para sahabat ramai yang kaya dan byk infak ketika hendak perang. dan para sahabat Nabi yg yak kaya gunakan hasil infak untuk berperang.
dalam kehidupan seharian , pada zaman Nabi, hampir serupa dari luaran...menunjukkan ada yang cari harta dunia dan melaburkan harta dunia dengan infak untuk akhirat.

Cari kekayaan dunia tak salah asalkan tidak berlebihan dan tidak melalaikan akhirat.


Beza Rahib dan Alim:
Rahib , byk beribadah, ilmu kurang, 
Alim- yg berilmu, soleh...yg kita mesti nak kawan

Usaha tingkatkan amal ibadah supaya kita dapat pula menunjukkan kpd orang yg tak baik untuk amalan yg baik, 
Perlu kita pada 
1. Iman yg kuat
2. taqwa, dari hati dan amalan
3. menuntut ilmu
4. bermuzakarrah berterusan dengan alim ulamak, terutama tanya tentang diri kita. dan tutup aib sendiri...melainkan nak tutup aib orang

Matlamat yang tinggi yang dikehendaki hati yang beriman
nafsu akan membawa kita kearah yang berlawanan

Bila dah beriman, untuk mencapai kesempurnaan ialah berzikir.
Berzikir saja boleh menenangkan hati

Al Abaad28?.. zakarah....

Zakarah bermakna sebut dan ingat, 
zikirullah, ingat Allah dalam hati dan sebut nama Allah...buku zikir Madsurrat, mengenai zikir waktu pagi dan petang.,sebut dari mulut  supaya kita sentiasa ingat kpd Allah 
Jugak zikir dalam hati, supaya sentiasa ingat Allah...samada mendapat nekmat atau musibah. 
Ini akan menjadikan diri kita tenang, dan bila berlaku musibah, kembali kpd Allah dan hati kita akan tenang, sebab apa yg berlaku kerna kehendak Allah.

wallhuallam



















Kuliah subuh MBJ
22/3/15

No comments:

Post a Comment