Friday 27 March 2015

al Nisa 44-50

Kerna hawa nafsu, manusia sanggup memutar belit , mereka ahli ktab, dari nasrani dan yahudi,membohongi kitab kitab Allah, mengenai rasullah yg diceritakan  dalam kitab kitab Allah tetapi mereka memutarkan mengenainya

nabi berjumpa Nabi Musa dan Nabi Isa ketika peristiwa istk mihraj dan buka  sewaktu zaman mereka.

Beza org yg ketahui dan orang yg melihat, berita yg diberitau dengan melihat lebih kuat dari berita yg didengar. Ayat ini Allah turunkan dan kita tidak boleh ragu2 mengenai vetita zaman semasa kehidupan Nabi Musa dan Isa. dan Allah ceritakan kpd NabiMuhammad . Maka perkara2 ghaib yg di ceritakan mesti dipercayai tanpa ragu2.

Kitab Allah diberi untuk pendoman bukan untuk diputarbelit. 

Kitab Allah , penyelamat untuk akhirat, maka kita kena jaga pemberian Allah ini. Maka ahli zaman dulu byk memutarbelitkan ayat ayat Allah dan menceritakan yg sebenar sebahagiannya. Sifat mereka ini, yg memutarbelitkan dan Allah mengingat kan Quran mesti dijaga , dibaca dan diamalkan.

Barang yg dijual  kpd pembeli mesti lah yang bagus, gambaran pada ahli kitab dari injil dan taurat yg menyembunyi kan kebenaran tentang Nabi Muhammad dalam kitab kitab mereka.

Sifat Nabi Muhammad dalam kitab2 ini amat jelas, tapi dibohongi.
Cerita sewaktu kecil , Seorang Yahudi , ahli kitab Bukhaira sudah mengenal Nabi saperti yg disebut dalam kitabnya....Nabi Akhir zaman.

Orang yg zalim, yg jahat, yang berkumpul sesama sendiri dan mereka tak nampak hina bila bersama kumpulan mereka. dan mereka rasa tak senang bila ada mereka yg bail, alim...ini membuat mereka ingin mengajak orang yg baik untuk sesat.

Syaitan berkata kpd manusia" kufur kamu kpd Allah"

5 perkataan yg syaitan berkata
1. Saya hanya mengajak tetapi Allah berjanji yg benar dan syaitan menyesatkan


ada orang yahudi yg beriman dizaman Rasullah yg basuk Islam dan ada yg mengubahkan ayat Allah....

Orang yg beriman tau makan riba itu haram, rasuah pecah amanah, tapi terus tak nak patuh.
begitu jugak kaum wanita yg tak patuh untuk menutup kepala dan tutup aurat.

Islam perlu berbeza jika tak mahu mendapat azab saperti kaumkaum kafir., jika salah bertaubat segera.

Zaman Nabi, orang yang yahudi sombong dan mereka menolak kebenaran, dengan menipu ayat ayat Allah.

Makna:
1. jaga
2. akal fikiran yg waras
3. bacaan zikir dan Alquran berterusan, mulut , jaminan Rasulllah bagi yg kuat berzikir dan jaga zina, Unutk masuh je syurga.

ramai golongan yg salah guna ayat Quran dan mempermainkan ayat Allah dengan membunoh., 
byk perangai org yahudi zaman dulu dan sekarang byk dilihat dikalanagan org Islam.









ayat ini diseru kpd ahli kitab,)( golongan yahudi dan kirstian, ) kitab taurah dan injil, yang hendak disampaikan apa yang ada dalam kitab yg diturunkan kpd golongan tersebut.

Kitab yang diturunkan ada hubungan kait antara golongan ini dengan kitab yang sudah diturunkan dan mereka  sudah beriman dengan kitab yang terdahulu dan Allah seterusnya mengarahkan mereka beriman kpd AlQuran yang diturunkan kpd Nabi  muhammad. Merujuk kpd syariat yang berubah ( dr kitab terdahulu kpd Kitan Alquran) tetapi tidak aqidah kpd Allah. Malah orang yahudi dan kristian jugak sudah beriman kpd Allah mengikut syariat yg dibawa oleh Nabi  dari kaum mereka. Tetapi Nabi Muhammad diutuskan untuk seluruh umat manusia.. Maka syariat yang terdahulu dimansuh dengan ajaran yang dibawa oleh Nabi  muhammad iaitu mengikut kitab AlQuran. Malah Quran membenarkan kitab yg asli yg diturunkan kpd Nabi  musa, Nabi Isa dan Nabi Daud.

Kalau orang Yahudi dan Kristian , jika tidak beriman kpd Alquran, akan ada perubahan keatas muka mereka....Kisah Yahudi dilarang memancing pada hari Sabtu, maka bila dilarang akan berubah wajah mereka
tafsir wajah:
1. menghadap org , wajah pd tubuh
2. mengikut  nabi wajah yg bercahaya dihari kiamat dicemburui oleh para ambiak dan syuhada dan mereka ini ialah niat atau maksud kerna Allah Taala, wajah mempunyai lebih dari satu. 

Bila Yahudi dan kristian tidak beriman dan mendustakan kitab kita  Allah, mereka akan dilaknat dan wajah mereka berubah . Dan laknat adalah mengeluarkan rahmat Allah dari sesaorang. Dan Laknat adalah hak Allah. Dan bila Allah laknat kaum Yahudi dan Kristian
1. dari depan berubah kebelakang dan berjalan mundur
dan 2: wajahnya dibutakan, jadi kera atai khinzir


 pada Hari Sabtu : dijadikan hari rehat, ( kaum yahudi hari sabtu, kristian pilih ahad dan Islam pilih Jumaat iaitu hari perhimpunan.

dalam kisah ini, arahan Allah supaya jangan tangkap ikan hari sabtu dan pada hari itu ikan keluar dengan byk. Maka org yahudi memasang perangkap hari Jumaat dan mengeluarkan ikan pd ahad...ini adalah muslihat Yahudi, dan menganggap tidak melanggar perintah Allah, dan mereka mengaangap perbuatan yg baik

Apa hukum memancing? tidak haram tetapi Allah semata mata menguji Yahudi, ingin tau hebatkah mereka nak kan beriman kpd Allah? 

Pengajaran, jangan mengubah yang haram jadi halal. Zaman ini, menghalalkan yang haram untuk kepentingan diri


Kezaliman:3
1. zalim kpd Allah melainkan syirik
2. zalim diri sendiri, mengangkat diri sendiri , hanya Allah sahaja yg berhak memuji sesaorang. menyucikan diri sendiri, ego, dan menuntut org lain memuliakan nya.
a.....memuji diri sendiri- hanya Allah yang menentukan kerna Allah yang tahu siapa yg lebih bertaqwa disisi Allah, kecuali ...saperti kisah Nabi Yusuf a.s. dalam penafsiran mimpi. dimana Nabi Yusuf terus beritau yang dia sudah tau amakan akan sampai kpd 2 lelaki dan supaya lelaki2 itu beriman kpd Allah

Bila Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara, 2 lelaki bermimpi dan Nabi Yusuf boleh menafsirkan mimpi tersebut dan lebih tau apa yang akan dimakan dua lelaki ini nanti.
memuji diri sendiri dengan niat ingin mengajak Lelaki ini supaya beriman.
dan hanya Allah berhak menyucikan diri sesaorang

b....Menilai sesaorang  dari kaca mata sendiri, dia sudah mendahului Allah menilai org lain, Allah tidak 
3. kezaliman sesaorang pada orang lain, tidak akan diampun sehingga org yg dizalami mengampunkannya.








No comments:

Post a Comment