Tuesday 9 June 2015

Ramadhan Datang lagi

Ramadhan datang lagi , seronok nya Ramadhan di Mekah, menyambut Ramadhan di Mekah. Tip tip menarik orang meraikan Ramadhan saperti di Mekah

1. setiap lorong, terowong, dimana mana dipasang lampu, sebagai menanda kan Ramadhan akan datang dan menaikkan jiwa untuk menyambut Ramadhan, dan menarik orang ramai nak pergi ke masjid. Ini supaya Ramadhan di raikan bukan hanya awal tetapi sepanjang bulan Ramadhan.

2. Beri salam, sebut Salam Ramadhan, bukan di malam Ramadhan baru nak mula. Meriahkan Ramadhan dengan ucapan dan sebarkan , bukan menyebut syawal dan meraikan Syawal di bulan Ramadhan. Raikan di media alam maya dan jika ada banner menyambut Ramadhan...Selamat Menyambut Ramadhan Almubarak.

Terawih- makna berehat rehat, jadi tak perlu tergesa-gesa

3. Sound system Masjid , naikkan taraf supaya dapat menarik umat yang mendengar , Imam yang bagus , tahfiz yang faham erti bacaan , bacaan dengan khusyuk, Imam menangis kita pun akan khusyuk dan seronok , mengikut menangis  sama.

4. Pakaian- sekarang ni hanya Syawal diraikan dengan pakaian baru. Siapkan pakaian untuk raikan Ramadhan especially lelaki. Pakaian yang bagus untuk menghadapi Allah sepanjang Ramadhan. Allah raja dari segala raja, malah lebih jauh tinggi Nya. Bayangkan bila berjumpa Raja , bagaimana kita bersiap dengan rapi dan bagaimana pula cara kita menghadap Allah. Sempurnakan pakaian kita bila menghadap Allah

5. Kanak kanak- biasakan anak anak ke masjid, biasakan solat bersama, lama lama mereka akan lali dan faham , didik anak anak tuntut ilmu dan hormat orang solat.

6. Ilmu- tambah ilmu mengenai Ramadhan, mengenai syarat2, dsg, supaya ianya menyeronokkan


No comments:

Post a Comment