Sunday 28 June 2015

tanda tanda matinya hati- beristifar

antara nya tanda mati nya hati:

1.  Tidak merasa sedih dan menyesal apabila terlepas dari melakukan ibadah dan bila melakukan maksiat.

Rasa penyesalan salah satu bentuk taubat malah menjadi syarat untuk taubat nya diterima oleh Allah. dan segala keaiban itu ditutup dan rasa benci pada kemaksiatan yg dilakukan.

Beristifar, saperti yg diajar oleh Allah kpd rasullah, dan Nabi lakukan setiap hari lebih dari 70x. Para ulamak berpandangan, selalulah beristifar " minta ampun" setiap hari walaupun kita merasa tak de dosa, dan memperbanyakkan tasbih " memuji Allah". Ini adalah perkara yang disyariatkan.

Firman Allah:


Turunnya ayat ini, menandakan Nabi yang maksum, akan wafat dan Nabi memperbanyakkan istifar . Baginda yang maksum pun meminta ampun maka umat Nabi yanh lebih banyak dosa , dikehendaki banyakkan istifar, tasbih, dan tahmid,  dan Nabi mengajarkan kpd isteri isteri baginda supaya perbykkan zikir dari subuh sehingga waktu dhuha.

afdal beristifar- lebih byk kan kerna dosa dosa yg dilakukkan, seupama mandi membersihkan diri

afdal berzikir- setelah melakukan istifar saperti memakai minyak wangi selepas mandi.

Nabi Muhammad saw, melakukan kedua2 sekali.

Wirid- yg diajar oleh Nabi, Bacaan Quran dan zikirullah yg diajar oleh Nabi kpd keluarga dan sahabat. Maka wirid, apa yang diriwayatkan dan disyariatkan dalam Islam.
4 yang diterima sebagai amalan
1. Quran
2. sunnah
3. ijmak
4. Qias...yg lemah

Wirid perlu diamalkan dimana sahaja melainkan di dalam tandas, example bacaan ayat ayat quran , zikir dan jadikan bacaan wajib . Para sahabat menjadikan istifar amalan harian dan Allah rezeki kpd nya dengan jalan yang tak disangka sangka.

Dengan banyak kan beristifar, Allah akan luaskan rezeki, zikir " Ya Allah tiada rezeki bermakna Allah tidak memberi dan jika rezeki itu tetap rezeki kita, walaupun cuba disekat tetap Allah berikan"...ini aqidah. 

Begitu jugak sifat taqwa, dan Taqwa itu terjadi bila kita tinggalkan yang harus. Amalkan 1000 dinar kerna Allah akan memberi rezeki dari yang tidak disangka2.





kan 
kan 









No comments:

Post a Comment