Sunday 31 May 2015

Adab menempuh jln ke Allah- taubat



Kata hikmah, antara tanda Hati Mati , antaranya tiada rasa sedih , bila tidak melakukan ibadah dan bila buat dosa tidak rasa dosa, dan merasai pintu taubat dah tutup ( berperasangka tidak baik dengan Allah), Sedangkan Alllah bersifat maha pengampun walaupun dosanya sebesar gunung


Orang yg beriman sepenuhnya tidak membandingkan diri dengan orang lain dan keimanan hanya kerna Allah Taala. Dengan ini kita sentiasa berada dalam keseimbangan, dimana bila tertinggal amal merasa sesal , sedih dan berlaku sesuatu dosa, akan merasa menyesal dan berdosa. Penying tidak merasa ujub dengan diri sebab merasa hebat dengan amal ibadah.
Untuk Baiki diri
1. Sedih bila  tertinggal amalan
2. Bila berlaku dosa cepat bertaubat
3. Sentiasa bergantung dan bertawakal kpd Allah, dan Allah cinta pd org yg berserah diri kpd Allah dan bukan pada diri sendiri. Apa apa amalan yg dibuat dengan izin Allah, Allah yg mudahkan amalan
4. Tidak pandang remeh pada dosa kecil dan dosa besar. Jugak tidak merasa Allah tidak mengampun
5. Menumpukan pada yg fardu dan tambah dgn sunat
6. Kufur bagi mereka yg menghina amalan soleh, maka itu lakukan yg baik baik, khasanah.
perkara khasanah, buat dgn ikhlaskan diri
fardu - wajib ditinggal berdosa
fardu - sunat, buat ikut kemampuan dan jgn melampaui batas.

IKHLAS: sesuatu yg dibuat tanpa memikirkan apa apa, saperti org pandang dan sbg dan berserah kpd Allah

buang sifat riak, ujub, sucikan amalan dan yg tinggal harapan kpd Allah taala( kerna aku hamba, aku buat),  ianya rahsia antara hamba dengan Allah bagi amalan yang dilakukan.

1. orang yg menempuh jalan Allah, perlu sentiasa bertaubat tak kira merasa melakukan dosa besar kechil , hanya memikirkan dirinya dan dia merasa tidak layak menilai org lain.  Menyucikan diri berterusan.
Nabi Muhammad, sesungguhnya bertaubat lebih 70x sehari sedangkan Nabi Seorang yg maksum, tapi masih lagi beristigfar dan bertaubat dan berterusan.

Hendak kan Allah cintakan kita, maka byk kan bertaubat, surah........ ayat 24

Abullah Bin Umar, sahabat, mengikut Nabi dengan mengira istigfar yg dilakukan., dan kita , bila ibadah mengikut nabi Saw.


SABAR: Sesungguhnya Allah bersama dengan orang yg sabar. Maka bila ada ujian , bersabar dengan  ujian Allah, Allah menaikkan darjatnya.










Ali Kam
MMBJ
24/5/15
4Rejab

No comments:

Post a Comment