Sunday 31 May 2015

Nabi dan umat

Malaikat yg menjaga kita siang dan malam bersilih ganti, dan Allah mengetahui dari segala apa yang kita buat dan apa saja dalam hati kita.

Pada waktu suboh , malam berganti giliran , kedua malaikat mengsaksikan kehadiran manusia di rumah Allah, dan mereka yg beristiqamah ke rumah Allah, Allah akan memberi cahaya kpd mereka2 ini.

Pada suatu hari nabi bersama sahabat dan bersabda" ada makhluk yg mulia di sisi Allah dan para sahabat bertanya adakah itu malaikat?
jawab Nabi, ya Malaikat itu mulia tetapi bukan maksud Nabi
tanya lagi nabi adakah para nabinabi yg mulia
sudah tentu jawab nabi , nabi nabi itu memang mulia dan maksum tetapi bukan itu maksud Nabi
tanya lagi sahabat apakah sahabat sahabt ini mulia disisi Allah, jawab Nabi memang mereka mulia tapi itu bukan yg dimaksudkan, maka para sahabat berfikir fikir siapa yg dimaksudkan?i 
Lalu Nabi menangis dan bersabda, mereka yg mulia di sisi Allah, mereka yg lahir selepas aku, tak pernah jumpa aku, mereka yg mengikuti ajaran dan mereka itu ialah umat ku.

Dan sayang nya Nabi kpd umat nya, baginda menyimpan doa untuk umat nya di akhirat nanti. Diakhirat nanti semua manusia tidak akan ingat akan semua ahli keluarga kerna memikirkan diri sendiri, sedangkan matahari berada hanya sejengkal di atas kepala.

7 kumpulan yg mendapat naungan Allah antara nya 
1. sesaorang yg hati nya terpaut pada masjid, yg hatinya ternanti nanti bila boleh datang ke masjid lagi,  

Di akhirat nanti, umat akan meminta shafaat dari Rasullah tetapi shafaat akan diberi kpd yang taat perintah Allah dan mereka yang mungkar akan Allah dimasukkan ke neraka.

Nabi Muhammad saw akan terus bersujud dan berdoa untuk umatnya, walaupun mereka di dalam neraka
"Ya Allah selamatkan umat ku"...dan Allah terus meminta Nabi Muhammad berdoa nescaya Allah perkenankan doa Nabi Muhammad

dan dgn berkat doa Nabi Muhammad , Allah akan mengeluarkan mereka dari neraka.

Oleh itu, jangan sampai jadi umat yang celaka, yg tidak diiktiraf oleh Nabi, dan mereka yang memaling dan bencikan sunnah Rasullah, dan mereka tidak mungkin mendapat shafaat Nabi. Dan Nabi terus mencari dan boleh mengenal umat nya yg beriman walaupun imannya sebiji sawi.

sabda Nabi "Sesungguhnya dengan shafaat ku, hatta mereka yg berdosa akan mendapat shafaat ku"

Baginda saw, walaupun di hina, hendak dibunuh,terus mahu umatnya selamat 
Jadi selalu lah ingat Rasullah, berzikir dan berusaha dengan segala tubuh untuk beramal dengan sunnah Rasullah.

habburahman
datinPasir  mas
MMJB
31/5/15

No comments:

Post a Comment