Tuesday 19 May 2015

Hadis: Nasihat Nabi

Nasihat kpd 3 perkara bersandar hadis nabi, untuk Persiapan ke alam seterusnya:

Dari Abu Hurairah, yg Nabi Bersabda 

3 penyelemat, munjiat...bermakna, 
a. untuk selamat kan diri sebagai hamba Allah di muka bumi ini drpd perkara mungkar.
b. jugak selamatkan diri dari dibakar api neraka diakhirat

1. takut kpd Allah, taqwa atau al khauf..or khashiah, berbeza takut kpd makhluk yg lain. Bermakna jika takut dgn makhluk Allah , kita akan menjauhkan diri drpd makhluk yg kita takut.
akan tetapi manusia yg takut kpd Allah , pulak akan mendekati diri kpd Allah dan dia tidak duduk sendirian dan mengharapkan pertemuan dgn Allah diakhirat nanti.

Bagaimana hendak takut, sedangkan kita tak pernah jumpa Allah? Jadi perlu faham, tak perlu hendak lihat zat Allah, sebab kita tak mampu untuk lihat dan ianya mustahil.

Perhatikan, peristiwa israk mikraj, dan antara perkara yg berlaku, Allah memperlihatkan sebahagian tanda2 kebesaran Allah, antaranya Nabi melihat sejumlah 70000 malaikat yg memasuki baitulmakmur, yg tidak keluar sehingga kiamat, dan apa yg dimaksudkan Takut Kpd Allah, bermakna takutlah dgn azab neraka Allah. 
Kalau takut, kita perlu beriman sungguh2, saperti yg dikhabarkan dlm Quran dan dalil2 dr hadis Nabi.

Nabi pernah bersabds tentang azab siksaan neraka" sesungguhnya seringan azab , itu hamba Allah yg bawah tapak kaki bara api neraka, kesannya akan menyebabkan otak manusia menggelegak"

Dan bagaimana pula azab tidak solat? mereka menghentak kepala hingga berkecai, yg bercanyum kembali dan dihentak lagi.

Jadi takut lah kpd Allah samada bersembunyi atau dikhalayak umum dan dimana saja kamu berada, pastikan takit kpd Allah dan sesungguhnya takit kpd Allah secara sembunyi maka kedudukan nya lebih tinggi,

Dari Nabi , ada 7 golongan manusia yg akan mendapat naungan Allah diakhirat dan diantara,
1- hamba Allah yg digoda dgn mereka yg berharta, kecantikan dan mereka berkata aku sesungguhnya Aku takut kpd Allah Taala




2. bersederhana dalam berbelanja samada kaya atau fakir. Harta- perkara yg perlu diambil berat, dan akan ditanya diakhirat nanti.  Sumber harta itu, halal atau haram? perlu berkati, dan kemana kah harta itu dibelanjakan

Surah Al Furqan , 


3. bersikap adil kerna setiap manusia itu adalah pemimpin dan nilaian adil mesti ikut dari hukum ugama dan jangan melakukan kezaliman di bumi Allah.
Zalim bila tidak meletakkan sesuatu pada tempat nya. Maka brg siapa tidak meletakkan hukum Allah melebihi yg lain , maka dia org yg zalim.

begitu jugak hak kita sesama muslim, 

berlaku lah adil samada dalam tenang dan dlm keadaan marah ( amat dituntut, kerna marah dari syaitan dan syaitan dari api)

dan bila marah, ambil wudu' dan jika tak jalan, ubah posisi kedudukan, dan jika masih marah maka baring

Maka berhati hati ketika marah



3 perkara perosak


3 perkara mengangkat darjat


3 perkara penghapus dosa
1
2. pergi solat berjemaah
3.

No comments:

Post a Comment